fredag 12 juni 2009

EU-valet - analys

Nu har det gått ungefär en vecka sedan vi valde vilka yxskaft vi ville skicka till Bryssel och Strasbourg. Vissa partier gick bra och andra desto sämre.

Det verkar på piratpartiet och tidigare på junilistan att vi är förtjust i att skicka populistiska partier till parlamentet, men röstar mer blockkoncentrerat när inte EU-makten står på spel. Är inte övertygad om att detta är bra på något sätt.

Vänsterpartiet tappade tyvärr massor av väljare som antingen inte gick o röstade eller röstade på miljöpartiet eller piratpartiet istället. Förmodligen en kombination av båda.

Eftersom det EU-negativa partiet junilistan åkte ut med betyder det att EU-skeptikerna antingen hållit sig undan valurnan eller att svensken överlag blivit mera EU-positiv. Fokuset på att vi ska lämna EU har inte varit högt detta år och vänsterpartiet har tyvärr inte fått gehör i andra frågor som den nyliberala finanskrisen som tydligt borde visa på vikten av regleringar och förstatliganden.

Trots det som skett har inte vänstern nått ut och jag vet inte om det är brist på pengar, brist på intresse från väljarna eller om skrämselpropagandan mot vänsterpartiet fortfarande är kvar.

Ett annat intressant scenario är ifall vänsterns väljare röstat på miljöpartiet eller piratpartiet. Miljöpartiet gick bra i valet och många ser med fördel på att diskutera miljöfrågor på EU-nivå då det är där den hör hemma. Den gröna partigruppen är också en bra motvikt till kommersiella intressen. Nu är vänstern minst lika bra i miljöfrågor och har en nästan lika bra partigrupp i parlamentet, men övertyga väljarna om detta är svårare. Miljöpartiet vinner på sitt namn och det finns många puckon hemma i husen som tänker: "Öhhh, jag gillar miljö så jag röstar på miljöpartiet utan sätta sig in i att andra partier kan ha lika bra om inte bättre miljöprogram"

Piratpartiet är ett missnöjes parti och många gick och röstade på dem i protest mot inskränkningar på den personliga integriteten samt att man ville skicka en tydlig signal till politikerna. Detta kommer misslyckas - piratpartiet kommer inte klara riksdagsvalet då blockfärger kommer komma i första hand och ingen vill ha en vågmästare. Och återigen - vänstern håller med piratpartiet (eller snarare - piratpartiet håller med vänstern) i frågan om integritet och nedladdning. Så varför rösta på en dålig kopia?

Nej, piraterna kan göra lite nytta i EU, men på "lokal" nivå kommer det inte att gå och därför kommer alla att strunta i dem även i fortsättningen.

Slutligen gick folkpartiet bra, vilket beror mycket enligt mig på partiets positiva inställning till EU. Partiet har lättare att få väljarna att gå till urnan och dessutom verkar många av någon anledning gilla Marit Paulssen - hos mig framkallar hon mer ett kraftigt behov av spya. Som positiv om än kritisk till EU så förstår jag att många borgeliga ser folkpartiet som ett bra parti att skicka dit.

Vad kan man då säga - vänstern tappade ett mandat, miljöpartiet fick ett precis som piratpartiet. Totalt sett förlorade vänstern mot högern även om vi hade otur med mandatfördelningen, men å andra sidan så kunde det vara mycket värre.

Utfallet av valet får betyg 3 av 5

2 kommentarer:

kosmonaut sa...

This is all good and well, men jag har svårt att se hur du kan vara så säker i dina uttalanden när det är rätt tydligt att du blandar ihop koncepten. Din retorik är tydligt baserad på den naturvetenskapliga synen på att allt måste antingen vara rätt eller fel. Det är också där dina första retoriska (och indeed rent ideologiska) fel uppstår. Du vill å ena sidan ha färre lagar och mer frihet, men vill å andra sidan samtidigt förstaliga banker. Du förstår kanske själv att detta låter galet? Istället för att organisera dina politiska tankar och verkligen se över var dina prioriteringar ligger så väljer du att separera frågorna från varandra och får därmed en otroligt rörig politisk världsbild.

Jag vet att det låter häftigt att säga att man är vänster. Framför allt om man utbildat sig i ett område där många är höger. Men att vara vänster innebär mer än att gnälla lite på den kapitalistiska, världsomspännande konspirationen och på Israel. Hade det varit så enkelt hade nog alla varit vänster. Visserligen är det precis detta Vänsterpartiet gör, och det har också visat sig att detta är en ineffektiv (och impopulär) retorik. Att vara vänster är en komplex, och framför allt uttröttande, identitet som väldigt ofta innebär att man måste ge upp vissa ideal för att föda andra. Det är då man måste fråga sig om det verkligen är värt det. Du kan inte tro på frihet samtidigt som du vill tvinga in andra människor i en förstatligad värld.

Som yngre var jag också vänster. Jag var till och med aktiv. På riktigt. Inte genom en blogg, utan ute, bland folk. Nu när jag är äldre har jag insett att det helt enkelt inte går ihop med min personlighet. Jag är inte trevlig och jag tycker inte om människor. Jag gillar inte när folk säger åt mig vad jag ska göra, och eftersom hela grunden till de vänsterideologier vi har idag ligger just i tvånget, så fungerar det inte för mig. Och det intressanta är att de få gånger jag har träffat dig så ingav du inte ett intryck av att vara en man med hjärtat till vänster. Faktum är att jag nog aldrig träffat någon med så mycket cut-throat-instinkter som du. Det är inte dåligt, men det rimmar illa med de utspel du gör om borgare.

Avslutningsvis vill jag understryka att människorna som röstade på Miljöpartiet och Piratpartiet _inte_ kom från Vänsterpartiet. Den analysen är inte bara felaktig utan också ogrundad. Vänsterpartiets enda linje i EU är att de vill hoppa av, men varken MP eller PP står för den linjen. Vänsterpartiet är ett typiskt parti som är svårt att försvara. Framför allt för att det styrs av en man som är tågkonduktör (För att citera elitisterna i USA: "I want a leader smarter than his people"), men också för att deras ideal inte längre riktigt är verklighetsbaserade. Dagarna med arbetaruppror på torgen är över, och en ingenjör som du själv bör heller inte blicka tillbaka på dessa dagar med nostalgi i blicken, då du inte hör hemma där.

Men, det är alltid roligt att hitta en blogg av någon man känner till. Lycka till. Vill du göra skillnad dock föreslår jag mindre brädspelande och fler demonstrationer. Tack och adjö!

Firestata sa...

"This is all good and well, men jag har svårt att se hur du kan vara så säker i dina uttalanden när det är rätt tydligt att du blandar ihop koncepten."

Hur då?

"Din retorik är tydligt baserad på den naturvetenskapliga synen på att allt måste antingen vara rätt eller fel."

Nej, knappast. Jag hoppas jag varit tydlig på punkten i min blogg att jag inte tror på fakta. Det jag skriver är åsikter och det gäller vad alla skriver med.

"Det är också där dina första retoriska (och indeed rent ideologiska) fel uppstår. Du vill å ena sidan ha färre lagar och mer frihet, men vill å andra sidan samtidigt förstaliga banker. Du förstår kanske själv att detta låter galet? "

Nej, varför är det det? Privata banker är inget mått på frihet, eller?

"Istället för att organisera dina politiska tankar och verkligen se över var dina prioriteringar ligger så väljer du att separera frågorna från varandra och får därmed en otroligt rörig politisk världsbild."

Intressant åsikt. Detta får du gärna utveckla mer.

"Men att vara vänster innebär mer än att gnälla lite på den kapitalistiska, världsomspännande konspirationen och på Israel. Hade det varit så enkelt hade nog alla varit vänster. Visserligen är det precis detta Vänsterpartiet gör, och det har också visat sig att detta är en ineffektiv (och impopulär) retorik. Att vara vänster är en komplex, och framför allt uttröttande, identitet som väldigt ofta innebär att man måste ge upp vissa ideal för att föda andra."

Din definition av vänster är konstig. Jag känner varken att jag har en uttröttande identitet eller att jag ger upp ideal.

"Du kan inte tro på frihet samtidigt som du vill tvinga in andra människor i en förstatligad värld."

Jag tvingar ingen. Jag tror på demokrati.

"Som yngre var jag också vänster. Jag var till och med aktiv. På riktigt. Inte genom en blogg, utan ute, bland folk"

Du menar att jag inte är aktiv?

"Och det intressanta är att de få gånger jag har träffat dig så ingav du inte ett intryck av att vara en man med hjärtat till vänster."

Vem är du? Vi har uppenbarligen träffats? Lincon?

"Avslutningsvis vill jag understryka att människorna som röstade på Miljöpartiet och Piratpartiet _inte_ kom från Vänsterpartiet. Den analysen är inte bara felaktig utan också ogrundad. Vänsterpartiets enda linje i EU är att de vill hoppa av, men varken MP eller PP står för den linjen."

Jag har pratat med lite för många fd vänsterväljare som har röstat på ett utav partierna. Sedan utesluter jag inte att andra röstat på dem med. Så, nej - ogrundad är den inte.

"(För att citera elitisterna i USA: "I want a leader smarter than his people")"

Det var alltså därför de röstade fram George W Bush, ahaaa

"Dagarna med arbetaruppror på torgen är över, och en ingenjör som du själv bör heller inte blicka tillbaka på dessa dagar med nostalgi i blicken, då du inte hör hemma där."

Varför hör jag inte hemma där?

"Vill du göra skillnad dock föreslår jag mindre brädspelande och fler demonstrationer. Tack och adjö!"

Varför rekommenderar du mera demonstrationer när du samtidigt säger att dagarna med arbetaruppror på torgen är över och att jag inte bör blicka dit?