fredag 25 april 2008

Sjukhusstrejken

Äntligen har det blivit lite strejker mot orättvisa löner i vårt samhälle - denna gång för sjuksköterskorna. I ett antal artiklar Aftonbladet utreds ämnet och det gör mig glad att läsa att nästan 80% av Sveriges befolkning sympatiserar med strejken om man nu ska tro Aftonbladet (vilket man bör undvika generellt).

Det finns många branscher i Sverige som behöver ha högre löner, ja egentligen alla utom chefslöner. Man måste dock börja någonstans så hoppas att sjuksköterskorna stöder andra strejker i framtiden.

Slagordet: Slut på rean, fullt pris gäller kan översättas till stora delar av vårt samhälle då vi sedan 70-80 talet vandrat nyliberalismens mörka väg med mindre offentligt och mer privat. Anders Borgs vårbudget får mig även att vilja gråta. Hur kan någon vilja Sverige så här illa?

Ibland önskar man att dagens samhälle bara är en ond dröm som man skrämmer barn med och att man någon gång vaknar upp (Och människor undrar varför jag spelar rollspel!). Är denna strejk ett första steg mot ett uppvaknande? Jag tvivlar.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har inte så mycket att kommentera vad gäller sjukhusstrejken. Kan bara hoppas att de får igenom sina krav. Med tanke på den kompetens som de har så ska de ha mer betalt. Jämför dem med privata sektorns så ser vilken vettig människa som helst det.

Men däremot Anders Borgs budget där. Jag har läst lite om den nu och jag blir så förbannad av de siffror jag ser. Det är helt idiotiskt, fullständig idioti att göra det ännu svårare för dem som redan har det svårt (för idioter som inte fattar, låginkomsttagarna).
För bara ett komplett blindstyre tror för fem öre att "skattesänkningarna" kommer att kompensera för bortfallet av bidrag.

Det är som att borgarna lever i någon fantasivärld i sitt rosa slott.
"Alla kan ta sig upp hit om de bara kämpar!"
"De har försatt sig själv i den situation de är i (låginkomsttagarna). Deras eget fel. Så jag ska minsann inte hjälpa till. Om de vill ta sig ur knipan de har hamnat i så är det bara att GÖRA DET! Mindre gnäll, mer arbeta!"
Den här andan genomsyrar varenda borgare som jag har haft att göra med. De tror seriöst att prinsessan lever lycklig i alla sina dar. Nä, kom ner på jorden från era höga moln och fatta hur svårt det är att leva. Alla föds inte med en silversked i munn. Fatta!

Nä, det är nog för mycket att begära >.<

Så som en avslutning så kan jag bara säga att om jag får tag på Anders Borg ska han få vara symbolen för det borgerliga föraktet av oss vanliga människor. Jag ska personligen ta och grilla hans testiklar och tvångsmata han med dem!
*arg och frustrerad*

Claxel sa...

Oj... nu ska vi inte vara elaka mot lilla Anders.. han har en fin hästsvans...

Ge mig gärna lite mer pengar i lön, det förtjänar jag haha!
tyvärr tror jag nog att strejken kommer bli i princip verkningslös... I alla fall om man ser till löner